TJÄNSTER / RUTINER - LEDNINGSSYSTEM /
Kvalité
Kvalitetssystem
Syftet med ett kvalitetssystem är att man ska upprätta riktlinjer för sitt kvalitetsarbete så att man aktivt arbetar med ständiga förbättringar för att säkra kvaliteten på sina tjänster och produkter. När man skapar ett kvalitetssystem beskriver man företagets verksamhet i en kvalitetsmanual och man utgår då från de krav som finns för det specifika kvalitetssystemet. Det vanligaste ledningssystemet utgår efter standarden för kvalitetssystem ISO 9001:2015. Standarden beskriver vad som ska ingå i ett kvalitetssystem men inte exakt hur det ska göras. Det är viktigt att anpassa kvalitetssystemet efter det specifika företaget och den verksamheten som bedrivs där.
Definition kvalitetssystem
Ett kvalitetssystem är ett system, skapat utifrån de krav som finns i standarden, som ger direktiv och riktlinjer för hur man ska arbeta med ständiga förbättringar för att säkra kvaliteten på sina produkter och tjänster.
Kvalitetsledningssystem eller Kvalitetssystem
Numera görs det ingen skillnad på vilket uttryck man använder sig av då man i stort menar samma sak. Begreppen har växt ihop och blandas friskt. Dock är det sistnämnda uttrycket det mer korrekta men ordet kvalitetssystem kommer fortsätta leva vidare. Det är både snabbare att uttala och har funnits längre vilket gör att ordet kvalitetssystem är mer förekommande bland vanligt folk gentemot experter inom branschen.
Varför ha ledningssystem i kvalitetsarbete?
Med ett fungerande ledningssystem för kvalitet visar företaget att man medvetet och aktivt arbetar med att förbättra sin kvalitet, vilket bl. a:
ökar konkurrenskraften på grund av goodwill
ökar möjligheterna att behålla och rekrytera kompetent personal
minskar kostnaderna eftersom förebyggande åtgärder är billigare än korrigerande
ökar produktiviteten
säkerställer att företaget arbetar med systematiska kvalitetsförbättringar
förbättrar kvaliteten på leveransen av tjänsten
Med ett fungerande ledningssystem kan man välja att certifiera ledningssystemet för kvalitet mot standard – ISO 9001:2015